Mało kto pamięta, że auto hybrydowe z napędu elektrycznego korzysta jedynie przy niskich prędkościach, np. podczas jazdy miejskiej. Ale przy wyższych prędkościach lub na autostradzie, samochód będzie korzystał praktycznie tylko z napędu spalinowego. To właśnie tutaj powstaje pole do popisu dla instalacji LPG.
Hybryda + LPG? Czy ma to sens? Popularne hybrydy daje się stosunkowo łatwo dostosować do zasilania gazem, ale czy opłaca się montować LPG do hybrydy? Samochód z napędem hybrydowym już z założenia jest ekonomiczny, ale czy może być jeszcze bardziej? Czy montaż jest mocno skomplikowany?
Czym jest i jak działa samochód hybrydowy?
Napęd hybrydowy jest połączeniem 3 współpracujących ze sobą urządzeń: silnika elektrycznego, silnika spalinowego oraz zespołu baterii. Podczas zwalniania i hamowania silnik elektryczny odzyskuje energię, by potem przy jednostajnej jeździe, powtórnie ją wykorzystać. Gdy akumulatory zasilające silnik elektryczny są naładowane, silnik spalinowy jest wyłączony. Natomiast gdy zgromadzone zasoby prądu wyczerpią się, jednostka spalinowa uruchamia się i napędza generator, zasilający jednostkę elektryczną (generator ładuje akumulatory, a one zasilają silnik elektryczny). W ten sposób w ogóle nie trzeba ładować akumulatora hybrydowego, a zużycie paliwa jest ograniczone do minimum.
Schemat auta hybrydowego spalinowo-elektrycznego (źródło: mlodytechnik.pl)
Hybryda hybrydy – czy się opłaca?
Hybrydą z instalacją LPG 100 km da się pokonać za mniej niż 11 zł. Weźmy na warsztat jedną z najpopularniejszych hybryd na rynku – Toyotę Auris 1.8 Hybrid z zamontowaną instalacją LPG. Ta jednostka spala średnio ok. 5,5 l benzyny oraz 5,6-6 litrów LPG na 100 km. Przy cenie benzyny wynoszącej 4,49 zł za litr i gazu 2,12 zł za litr (dane e-petrol.pl na dzień 29.12.2020), koszt pokonania 100 km zwykłą hybrydą wyniesie ok. 25 zł, a hybrydą z instalacją LPG 10-12 zł. Doliczając benzynę spalaną podczas rozruchu na zimno, zmieścimy się w 14-15 zł/100 km. Rewelacyjny wynik! To tyle, ile wydalibyśmy na paliwo jeżdżąc skuterem palącym ok. 3 l benzyny na 100 km! Dodajmy jeszcze wydłużenie zasięgu auta (w mieście!) o kolejne 300-400 km na jednym tankowaniu, przy zachowaniu całej przestrzeni bagażowej samochodu. Chyba brzmi dobrze ;-)?
Czy instalacja LPG w hybrydzie będzie działała poprawnie?
Tak. Należy pamiętać, że silnik spalinowy nadal pozostaje podstawowym źródłem napędu pojazdów hybrydowych. O tym, że w prostym, wolnossącym silniku benzynowym z wtryskiem pośrednim, tak naprawdę nie ma się co psuć – już wiemy. Te jednostki nie mają zbyt dużego zapotrzebowania na paliwo, więc nawet nie ma konieczności montowania reduktorów o wysokiej wydajności.
Konwersja silnika benzynowego pracującego w hybrydowym układzie napędowym, przebiega tak samo jak zwykłego auta benzynowego. Montaż wykonuje się z wykorzystaniem uniwersalnych instalacji IV generacji, z sekwencyjnym wtryskiem gazu do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów. W układzie napędowym hybrydy następuje bardzo częste przełączanie jednostek napędowych. Zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny, muszą błyskawicznie włączać i wyłączać się, bo często pracują naprzemiennie lub jednocześnie.
Dlatego ważne jest, by instalacja LPG do hybrydy była na takie zmiany napędów przygotowana i umożliwiała rozruch silnika bezpośrednio na LPG, czyli tzw. “ciepły start”. Rozpowszechnienie się układów start&stop spowodowało, że producenci instalacji LPG szybko wprowadzili sterowniki, które świetnie radzą sobie z problemem i pozwalają na bezproblemowe adaptowanie hybrydy na LPG.
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
Podsumowanie
Podsumowując – hybryda w LPG ma duży potencjał i jest naprawdę opłacalnym oraz dobrym rozwiązaniem technologicznym. Przynosi realne korzyści nie tylko użytkownikowi, ale również środowisku. Użytkowanie auta jest tak samo proste, jak przed montażem. Zamontowanie instalacji gazowej powoduje, że hybryda naprawdę zaczyna się opłacać: koszty tankowania maleją dwukrotnie, a auto staje jeszcze tańsze w użytkowaniu w mieście i o wiele bardziej oszczędne w trasie. Taniej to już chyba tylko skuterem ;-).
Zobaczcie przykład montażu instalacji LPG w aucie hybrydowym, w naszym warsztacie.
KIA Optima Hybrid 2.0 2015 r. 110kW
Z naszego warsztatu wyjechała z instalacją LPG:
? sterownik: OPTIMA EXPERT
? wtryskiwacze: 4x Barracuda 130 Nl
? filtr: 2x Certools
? reduktor: Magic
? mapsensor: PTS-01
? centralka OPTIMA
? zbiornik we wnęce koła zapasowego
? wlew paliwa pod klapką.
Cena instalacji gazowej LPG do hybrydy: 3.100 zł
-
-
-
-
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
-
-
Instalacja LPG w aucie hybrydowym
-
-
-
-