Niskie temperatury, wilgoć, śnieg i sól drogowa, niekorzystnie działają na prawie wszystkie podzespoły samochodu, również tego z instalacją LPG. O czym trzeba wiedzieć, by uniknąć kłopotów przy użytkowaniu samochodu z instalacją LPG zimą?
Sprawny akumulator to podstawa
Najwięcej zmartwień w sezonie zimowym przysparza nam uruchomienie samochodu. Dlaczego należy i zdecydowanie warto zadbać o pełną sprawność akumulatora?
Zimą, pojemność elektryczna akumulatora rozruchowego, maleje wprost proporcjonalnie do obniżania się temperatury otoczenia. Skutkiem tego jest obniżenie napięcia podczas rozruchu silnika, które może skutkować kłopotami z uruchomieniem, szczególnie nienagrzanej jednostki napędowej.
Ponadto instalację elektryczną wraz z akumulatorem może obciążać używanie podgrzewania foteli, radia, podgrzewania szyby, włączanie wycieraczek czy klimatyzacji. Jak widać, układ elektryczny w czasie niskich temperatur pracuje w naprawdę niekorzystnych warunkach.
Oprócz sprawności akumulatora ważne jest jego naładowanie. Kierowcy, którzy jeżdżą jedynie na krótkich dystansach, mogą być nieświadomi, że akumulator nie jest w całkowicie naładowany. Dopóki temperatury są dodatnie, nie stanowi to problemu, jednak podczas mrozów mogą wystąpić problemy z odpaleniem lub nawet brak możliwości uruchomienia silnika. Naładowanie akumulatora można sprawdzić miernikiem, przy okazji testując układ ładowania i działanie alternatora.
Uruchomienie zimnego samochodu z instalacją LPG
Pojazd zasilany LPG zimą powinien być uruchamiany na benzynie, a dopiero po rozgrzaniu się silnika i osiągnięciu odpowiedniej temperatury płynu chłodniczego (ok. 40°C), można przejść na zasilanie gazem. Dlaczego? Podczas uruchamiania silnika na LPG, a następnie pracy na tym paliwie, LPG odparowuje w reduktorze, tym samym powodując ochłodzenie reduktora. W nierozgrzanym silniku płyn chłodzący ma niską temperaturę, co sprawia, że temperatura reduktora przy odparowaniu LPG, spada jeszcze bardziej. W skutek tego, paliwo dostające się do reduktora nie jest całkowicie odparowane, a dalej, do kolektora ssącego dostaje się zarówno w postaci lotnej (gazowej), jak i płynnej (ciecz)! Następuje sytuacja, w której silnik nie otrzymuje odpowiedniej mieszanki paliwowej. Ponadto elementy doprowadzające gaz z reduktora do silnika lub elementy układu dolotu powietrza do silnika, mogą pokrywać się szronem i zamarzać, co w konsekwencji może przyspieszyć ich zużycie. Dlatego ważne jest, by rozruch silnika odbywał się na zasilaniu benzynowym, eliminując opisany wyżej problem.
Na szczęście problem ten nie dotyczy aut z nowoczesnymi instalacjami LPG. Najnowsze systemy sekwencyjnych instalacji LPG OPTIMA i IDEA, wykonują cały protokół rozruchu oraz przełączenia paliw automatycznie, bez udziału kierowcy. Instalacje wyposażone są w czujniki temperatury (znajdujące się w mapsensorze), które sygnalizują sterownikowi instalacji, moment osiągnięcia odpowiedniej temperatury reduktora. Wtedy sterownik przełącza zasilanie z benzyny na gaz, a kierowca usłyszy sygnał dźwiękowy wydawany przez centralkę.
Dbaj o poziom benzyny w zbiorniku – lepiej tankować do pełna
Odpowiednia ilość benzyny w baku zapewnia prawidłowe smarowanie i chłodzenie pompy paliwowej, a tym samym uruchomienie silnika przy niskiej temperaturze. Gdy poziom benzyny jest niski, sprzyja to skraplaniu się pary wodnej i osiadaniu na wewnętrznych ściankach zbiornika. Ściekająca woda, która miesza się z benzyną, może powodować problemy z rozruchem i nieprawidłowością rozruchu silnika.
Należy liczyć się z faktem, iż zimą auto z LPG będzie zużywało więcej benzyny. Spowodowane jest to dłuższym rozruchem i wolniejszym osiąganiem temperatury, po której samochód przełącza się na zasilanie gazowe.
LPG zimowe
Już od 1 grudnia każdego roku na każdej stacji autogaz zatankujemy droższą zimową mieszankę LPG, która zawiera 60% propanu i 40% butanu. Taka proporcja składników (odwrotna do mieszanki używanej latem), zapewni odpowiednie parowanie paliwa gazowego.
O różnicach, pomiędzy gazem zimowym, a gazem letnim LPG pisaliśmy w artykule:LPG letnie, a LPG zimowe
Dbaj o instalację LPG i wymieniaj filtry gazu
Zadbaj o czystość filtrów gazowych. Zapchany filtr może powodować spadek mocy, nierówną pracę silnika lub nawet gaśnięcie silnika podczas pracy na LPG.
Zabrudzonego wkładu filtra fazy lotnej Ultra360°. Klient powiedział, że Auto ciężko przełączało się na gaz. Wymiana filtrów jest jedną z najważniejszych czynności przeglądu instalacji LPG.
Gęstnienie zanieczyszczeń w układzie LPG
Wiemy, że paliwo LPG nie zawsze jest najwyższej jakości i może zawierać zanieczyszczenia. Podczas niskich temperatur, oleiste zanieczyszczenia mogą gęstnieć i kleić się, utrudniać pracę podzespołów instalacji LPG. Najczęściej gromadzą się one we wtryskiwaczach/listwie wtryskowej, ograniczając ruch tłoczków, oraz reduktorze – powodując opory ruchu.
Dbaj o stan techniczny samochodu
Warto sprawdzić poziom płynu chłodniczego oraz jego jakość. Ponadto należy zwrócić uwagę na ogólną sprawność układu chłodzenia oraz świec. Sprawdzenie poziomu cieczy chłodzącej w większości polega na spojrzeniu na zbiornik wyrównawczy i porównaniu go ze znakami min. i max.
Podsumowanie
Auto z instalacją gazową nie wymaga innej, szczególnej obsługi zimą. Po prostu należy zwrócić uwagę na układy zasilania samochodu. By uniknąć opisanych problemów, warto zadbać o dobry stan techniczny auta z instalacją gazową, jeszcze przed zimą. Wszelkie zaniedbania z pewnością ujawnią się podczas większego mrozu.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. This site uses cookies to provide services at the highest level. Further use of the site means that you agree to use them.ZamknijDowiedz się więcej