Świece zapłonowe pełnią ważną rolę w silniku – to one tworzą iskrę, która odpowiada za zapalenie mieszanki paliwowej w cylindrze. Właśnie dlatego ich stan może wpływać nawet na ogólną sprawność silnika!
Co ile wymieniać świece zapłonowe?
W większości aut nadal stosuje się świece standardowe, których trwałość producenci określają na 20-30 tys. km.
W autach z instalacjami LPG IV generacji, nie ma potrzeby skracania interwału wymiany przewidzianego przez producenta. Skracanie interwałów zmiany świec, było zalecane przy instalacjach III generacji (gaźnikowych) i starszych.
Świece zawsze wymieniamy w komplecie, nigdy pojedynczo.
Objawy zwiastujące kłopoty
Pierwszymi objawami wskazującymi na zużycie świec są słabsze osiągi i wzrost zużycia paliwa, ale mogą być one niezauważalne, bo zmiany te zachodzą powolnie. Silnik coraz trudniej zapala lub nierówno pracuje na skutek tzw. wypadania zapłonów.
Przypadki, kiedy świeca zapłonowa całkiem przestaje działać, zdarzają się rzadko i zwykle towarzyszy im poważna awaria silnika, spowodowana np. tym, że kawałek elektrody oderwał się od świecy i wpadł do cylindra.
? Świeca świecy nierówna
Wiele problemów związanych z LPG jest powiązane z układem zapłonowym. Montując nowe świece warto sprawdzić przerwę, gdyż często nowe egzemplarze, z tego samego kartonika, mają różnice w przerwie nawet do 0.15mm! Takie różnice skutkują niewydajną pracą układu zapłonowego, a następnie objawiają się szarpaniem i nierówną pracą na LPG.
Równie ważny jest sam dobór świec. Do naszego warsztatu często trafiają auta, których silniki źle pracują, bo wcześniejszy mechanik zamontował nieodpowiednie świece. Liczą się nie tylko kształt i wymiary, ale również wartość cieplna, określająca zakres temperatur pracy. “Na oko” nie da się też ocenić jakości świec (chyba, że uszkodzenia są ewidentne), dlatego odradzamy stosowanie tanich zamienników. Inaczej auto będzie spalało więcej paliwa i może być narażone na poważne awarie silnika.