srv_e FAQ | Firmowy Warsztat ALEX

FAQ

fota-warsztat-lpg-faqInstalacja gazowa LPG – poznaj odpowiedzi na najpopularniejsze pytania

1. Czy instalacja LPG jest bezpieczna?
2. Czy instalacja LPG niszczy silnik?
3. Czy LPG pogarsza osiągi?
4. Czy instalacja LPG do wtrysku bezpośredniego jest bezpieczna?
5. Ile LPG będzie spalał silnik benzynowy?
6. Czy LPG jest ekologiczne?
7. Czy LPG opłaca się też na krótkich dystansach?
8. Czy instalacja LPG w hybrydzie to dobry pomysł?
9. Czy wybór warsztatu montującego LPG ma znaczenie?
10. Czy mogę zamontować używaną instalację LPG?
11. Jak zarejestrować instalację LPG w wydziale komunikacji (urzędzie) i jakie dokumenty są potrzebne?
12. Co zrobić gdy kończy się homologacja zbiornika LPG?
13. Po jakim czasie następuje przełączenie zasilania z benzyny na gaz?
14. Jak i kiedy serwisować instalację LPG?
15. Co zrobić, gdy zgubię dokumenty od instalacji LPG?
16. Czy warto stosować lubryfikację instalacji LPG?
17. Czy muszę mieć benzynę w baku, jeśli jeżdżę na LPG?


1. Czy instalacja LPG jest bezpieczna?

Mimo, iż gaz jest substancją łatwopalną, instalacja gazowa jest jednym z najbezpieczniejszych układów w samochodach. Dlaczego? Restrykcyjne normy i technologia przewidują zabezpieczenia na wyższym poziomie, niż zabezpieczenia benzynowego układu paliwowego w standardowym aucie. Zbiorniki wytrzymują dużo więcej, niż mogą przynieść typowe sytuacje drogowe. Panujące stereotypy i mity zostają obalone – instalacje LPG są naprawdę bardzo bezpieczne, nie tylko w teorii, lecz również i w praktyce. Należy pamiętać o korzystaniu z homologowanych, wysokiej jakości produktów oraz korzystać z usług profesjonalnych warsztatów specjalizujących się w montażu instalacji LPG.
Więcej o bezpieczeństwie instalacji LPG.

2. Czy instalacja LPG niszczy silnik?

Dobrze dobrana i poprawnie zamontowana w sprawnym technicznie samochodzie, instalacja gazowa nie niszczy samochodu, podobnie jak sprawna instalacja elektryczna nie powoduje pożaru domu.
Sytuacje, w których instalacja może mieć negatywny wpływ na inne podzespoły, zachodzą głównie wtedy, gdy instalacja nie została zamontowana w specjalistycznym warsztacie lub gdy złożono ją z komponentów pochodzących z różnych źródeł. Nie warto tutaj oszczędzać – choć bowiem oferty osób niespecjalizujących się w montażu instalacji gazowych mogą kusić niskimi cenami, skorzystanie z którejś z nich poskutkuje w przyszłości koniecznością częstego przeprowadzania kosztownych napraw. Dlatego najlepiej zdecydować się na usługi profesjonalnego warsztatu zajmującego się docelowo instalacjami LPG. Ponadto paliwo LPG ma wyższą liczbę oktanową (100-110), niż benzyna (95), co zdecydowanie zmniejsza niebezpieczeństwo spalania stukowego.

3. Czy LPG pogarsza osiągi?

Z pewnością słyszeliście kiedyś mit, iż montowanie instalacji LPG może obniżyć moc i osiągi silnika. Mit dotyczy archaicznych instalacji gaźnikowych, czy instalacji 2-iej generacji, które rzeczywiście powodowały spadek mocy samochodu.
W obecnie stosowanych rozwiązaniach – instalacjach 4-tej generacji – sekwencyjny wtrysk gazu zapewnia praktycznie taką samą dynamikę i parametry jazdy, jak zasilanie benzynowe. W teorii spadek mocy po instalacji LPG wynosi max. 4%, w praktyce kierowca nie odczuwa w realnej jeździe utraty mocy, ani przyspieszenia samochodu.

4. Czy instalacja LPG do wtrysku bezpośredniego jest bezpieczna?

Instalacja LPG do wtrysku bezpośredniego jest dziś powszechnie stosowanym rozwiązaniem, a poprawny montaż gwarantuje właściwą pracę silnika. Wszystkie problemy tematu ‘wtrysk bezpośredni nie nadaje się do LPG’, o których możecie przeczytać w szerokim internecie, wynikają głównie ze źle dobranych komponentów instalacji i nieudolnych montażów. Jeśli więc zależy Wam na jakości i porządnie wykonanej usłudze – zapraszamy do naszego warsztatu.

5. Ile LPG będzie spalał silnik benzynowy?

Zwykle auto zasilane autogazem zużywa około 15-20% więcej LPG, niż benzyny – wynika to z różnicy masy paliw w stosunku do ich objętości. Dobrze skalibrowana instalacja OPTIMA spala średnio 10-15% więcej LPG, niż benzyny. Natomiast oszczędności wynikające z różnicy cen paliw wynoszą nawet do 50% przy każdym tankowaniu.

6. Czy LPG jest ekologiczne?

LPG to obecnie najczystsze paliwo kopalne. W porównaniu do spalin benzyny i oleju napędowego, spaliny autogazu zawierają od 10 do 15% mniej dwutlenku węgla, o 20% mniej tlenku węgla, od 55 do 60% mniej węglowodorów. Wyeliminowanie ze spalin szkodliwego benzenu, związków ołowiu i siarczanów to dbałość o zdrowie i opóźnianie zmian klimatycznych.

7. Czy LPG opłaca się też na krótkich dystansach?

Licząc koszty użytkowania samochodu, montaż instalacji LPG opłaca się nawet przy niskich miesięcznych przebiegach (poniżej 1500km). Skoro przejechanie 100km na LPG może kosztować o 50% mniej, niż na benzynie, to dlaczego nie? Jedyna różnica, to czas, w jakim zwróci się montaż. Co więcej, początkowe koszty inwestycji w instalację nie są, aż tak wysokie, a dodatkowo możemy wybrać płatność na raty.
Więcej o opłacalności instalacji LPG.

8. Czy instalacja LPG w hybrydzie to dobry pomysł?

Przypomnijmy, że auto hybrydowe z napędu elektrycznego korzysta jedynie przy niskich prędkościach, np. podczas jazdy miejskiej. Ale przy wyższych prędkościach lub na autostradzie, samochód będzie korzystał praktycznie tylko z napędu spalinowego. To właśnie tutaj powstaje pole do popisu dla instalacji LPG.
Hybryda w LPG ma duży potencjał i jest naprawdę opłacalnym oraz dobrym rozwiązaniem technologicznym. Przynosi realne korzyści nie tylko użytkownikowi, ale również środowisku. Użytkowanie auta jest tak samo proste, jak przed montażem. Zamontowanie instalacji gazowej powoduje, że hybryda naprawdę zaczyna się opłacać. Koszty tankowania maleją dwukrotnie, a auto staje jeszcze tańsze w użytkowaniu w mieście i o wiele bardziej oszczędne w trasie. Taniej to już chyba tylko skuterem.
Więcej o instalacji LPG w hybrydzie.

9. Czy wybór warsztatu montującego LPG ma znaczenie?

Bez wątpienia wybór warsztatu ma ogromne znaczenie – poprawny montaż i konfiguracja instalacji przekłada się na realne oszczędności i zadowolenie z użytkowania. Dlatego wybieraj tylko te warsztaty, które mają stosowne uprawnienia i nienaganną praktykę montażową.
Wszystkie problemy trapiące instalacje LPG w 99% przypadków są spowodowane brakiem kompetencji montażysty, tj. niepoprawnym montażem lub/i złym doborem komponentów LPG.

10. Czy mogę zamontować używaną instalację LPG?

Nie. Ustawodawca zakazał wykorzystywania używanych elementów instalacji gazowych do ponownego montażu (Dziennik Ustaw NR 201 Poz.1666 z dnia 28-09-2005 r.). Przekładanie zbiornika LPG z samochodu do samochodu jest nielegalne. Taki samochód nie przejdzie badań technicznych na stacji diagnostycznej, a sam proceder jest karalny.

11. Jak zarejestrować instalację LPG w wydziale komunikacji (urzędzie) i jakie dokumenty są potrzebne?

Na dokonanie wpisu instalacji LPG do dowodu rejestracyjnego mamy 30 dni. Do zarejestrowania instalacji gazowej w Wydziale Komunikacji należy przedstawić:
  • fakturę za montaż instalacji gazowej (na fakturze powinien być wpisany nr VIN oraz nr rejestracyjny pojazdu),
  • wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu instalacji,
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • kartę pojazdu (jeśli została wydana).

12. Co zrobić gdy kończy się homologacja zbiornika LPG?

Każdy nowy zbiornik LPG, może być eksploatowany przez 10 lat. Po upłynięciu tego terminu należy:
  • Wymienić zbiornik LPG na nowy.
  • Powtórnie zalegalizować zbiornik ( opcja możliwa tylko w przypadku wewnętrznego zbiornika LPG). Należy udać się do warsztatu zajmującego się legalizacją zbiorników LPG, gdzie zostanie wykonana tzw. próba ciśnieniowa. Po pozytywnym wyniku badania zostanie wystawiony dokument, zezwalający na dalsze użytkowanie zbiornika LPG. Procedura zajmuje około 2 dni. UWAGA: powtórnej legalizacji nie podlegają zewnętrzne zbiorniki LPG.

13. Po jakim czasie następuje przełączenie zasilania z benzyny na gaz?

Bezpośrednio po uruchomieniu silnik samochodu pracuje na benzynie. Na gaz przełącza się po osiągnięcia odpowiedniej temperatury reduktora (ok. 30°C), zmieniającego stan skupienia gazu z ciekłego na lotny. Wiele zatem zależy od temperatury otoczenia, właściwości silnika i jego prędkości rozgrzewania płynu chłodniczego. Zazwyczaj przełączenie następuje po przejechaniu kilkuset metrów. Po zatrzymaniu i ponownym uruchomieniu rozgrzanego silnika przełączenie na zasilanie LPG następuje od razu.

14. Jak i kiedy serwisować instalację LPG?

Zalecany interwał przeglądu instalacji LPG to 1 raz w roku lub co 10 000 km, co nastąpi szybciej. Regularne serwisowanie jest warunkiem bezpiecznego użytkowania instalacji LPG oraz utrzymania gwarancji producenta instalacji. Samowolne przedłużenie interwału lub opuszczenie przeglądu, oznacza utratę gwarancji.
Więcej o serwisowaniu instalacji LPG.

15. Co zrobić, gdy zgubię dokumenty od instalacji LPG?

Jeśli zgubiliśmy dokumenty, należy zgłosić się do warsztatu, w którym była zakładana instalacja i poprosić o wydanie:
  • duplikatu świadectwa homologacji,
  • kopii faktury,
  • paszportu zbiornika.
Warsztat powinien wydać wszystkie dokumenty, jednak może odmówić wydania kopii paszportu. W takim wypadku musimy zgłosić się do Transportowego Dozoru Technicznego lub zamówić odpłatny duplikat online. Duplikaty dokumentów są tak samo ważne, jak ich oryginały.
Jeżeli zakład, w którym montowaliśmy instalację gazową, już nie istnieje, prośbę o świadectwo homologacji kierujemy bezpośrednio do właściciela homologacji (spis właścicieli homologacji i spis warsztatów można znaleźć na stronie internetowej Instytutu Transportu Samochodowego). O wydanie duplikatu atestu (jest ważny 10 lat od daty produkcji) lub ponownego atestu na zbiornik, musimy wnioskować u producenta zbiornika lub Transportowego Dozoru Technicznego (będą nam potrzebne między innymi dane z tabliczki zbiornika).
Więcej o dokumentach LPG.

16. Czy warto stosować lubryfikację instalacji LPG?

Zdecydowanie nie. Nowoczesne instalacje sekwencyjne do poprawnego działania absolutnie nie potrzebują stosowani lubryfikacji.

17. Czy muszę mieć benzynę w baku, jeśli jeżdżę na LPG?

Tak, w baku należy mieć min. 1/4 baku benzyny. Silnik odpala się na benzynie, a dopiero po osiągnięciu odpowiedniej temperatury, następuje przełączenie zasilania na gaz. Ponadto, nawet jeśli jedziemy “na gazie”, pompa paliwowa w zbiorniku benzynowy cały czas pracuje, a kompletny brak benzyny może ją uszkodzić.